Energie en balans

door een voedingspatroon en levensstijl
wat bij jou past.

Maak gezonde gewoontes blijvend

Dit boek staat vol handigheden en kennis voor iedereen die gezonder wil leven en het heft in eigen handen wil nemen. Gezonde gewoontes maak je blijvend door te weten hoe de vork in de steel zit.

Effect van gezonde voeding en levensstijl:

Hoge weerstand

Gezond gewicht

Energie

Goede stemming

Gezond oud worden

Goede nachtrust

Goede spijsvertering

Rust in lichaam en geest

Goed Gevoed - het boek door Laura de Laat

Wat heb je daarvoor nodig?

Een gids naar blijvende gezonde gewoontes.

De basisprincipes

  • Voldoende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgen
  • Optimaliseren van de spijsvertering en stofwisseling
  • Herstellen van de balans
  • Prikkelende stoffen vermijden

Makkelijk en snel

Daarom is in dit boek alles tot in detail uitgeschreven
en tref je hoofdstukken als:

  • Keuzemenu
  • Makkelijk & Snel
  • Handige voorbereidingen
  • Productenlijsten
  • & handige tips om direct toe te passen
    voor een fijne levensstijl

Lekker en uitgebreid…

  • Simpele basisprincipes om gezonde keuzes te maken.
  • Gericht op het herstellen van de balansen in lichaam en geest.
  • Een gids voor afvallen en aankomen: lichaamscompositie.
  • Simpel en snel leren koken.
  • Makkelijke manieren om voldoende groenten en eiwitten te eten.
  • De basisles biologie over voeding en je lichaam.
  • De nodige basiskennis en handigheden voor een simpel vegan en detox voedingspatroon, wat je naar eigen smaak kunt aanpassen.

Een voedingspatroon…

  • Rijk aan groenten, eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten.
  • Wat je zelfherstellende vermogen en de natuurlijke kracht versterkt.
  • Vegan. Naar eigen smaak kun je vlees, kaas, ei of vis toevoegen.
  • Vrij van zuivel, gluten, nachtschades en andere prikkelende stoffen.

Een voorproefje

Klik op een van de foto’s voor een vergroting.

Het winwin en minmin principe

Alle gezonde keuzes hebben een positief effect. Blijf je dat voortzetten, dan is het een opeenstapeling van goed op goed en krijgt je lichaam z’n krachtige natuur­lijke staat terug en versterk je het zelfherstellend vermogen.

Bij alles wat minder goed is, is het ook een ­kettingreactie waarbij de opeenstapeling van ­min­der goede keuzes leiden tot vicieuze cirkels naar een ­minder sterke gezondheid. Dit wil trouwens niet zeggen dat als je ziek bent dat dit je eigen schuld is, er zijn ­mogelijk ook factoren waar je geen invloed op hebt.

WinWin

Met een verhoogde weerstand heb je minder kans op ontstekingsreacties, je voelt je beter en virussen en bacteriën hebben minder grip op je. Essentiële voedings­stoffen blijven bespaard door beperkte verzuring en ontstekingen. Doordat het maag- en darm­slijmvlies intact is, is er een goede vertering en opname van de voedingsstoffen. Je hebt ook meer energie en motivatie om gezonde keuzes te maken.

MinMin

Bij continu doorlopende ontstekingsprocessen door overprikkeling worden het maag- en darmslijmvlies (verder) afgebroken waardoor er meer irritaties en ontstekingen ontstaan, waardoor er een minder goede vertering is en nog minder opname van voedingsstoffen.

Het lichaam wordt dan niet tot op celniveau gevoed omdat er onvoldoende goede stoffen beschikbaar zijn en minder worden opgenomen. Maar ook omdat er steeds meer van het lichaam wordt gevraagd door de disba­lansen die er ontstaan, zoals een onvolledige vertering en nog meer ontstekingsreacties. Er is minder energie en het is moeilijker om de positieve motivatie te vinden. Er ontstaat een situatie waarbij vicieuze cirkels in elkaar haken en elkaar versterken.

Met wat kleine aanpassingen en positieve inzet kun je beginnen de vicieuze cirkels om te keren.

  • Het Boek
    34,-
    • Je ontvangt het boek.
    • Binnen een paar dagen in huis.
    • Gelijk aan de slag!
  • Aan de Slag
    174,-

    .

    Je ontvangt het boek en persoonlijke begeleiding door Laura. Persoonlijke begeleiding bestaat uit:
    • Analyse van je huidige voedingspatroon en levensstijl aan de hand van een intake-formulier
    • 1 consult van 45 minuten waarin we alles uitgebreid doornemen
    • Samenvatting per mail
    • 1 vervolgconsult van 30 minuten
    • Mogelijkheid tot emailcontact achteraf als je nog vragen hebt
      Consulten vinden plaats via videobellen.   Het is mogelijk om vooraf telefonisch contact te hebben als je eerst even kennis wilt maken en om te zien of deze aanpak de juiste is voor jou.

Drie belangrijke punten

1. Motivatie – Waarom zou je?

Balans. Linksom of rechtsom zoekt iedereen naar balans in het leven, in lichaam en geest. We hebben allemaal onze eigen redenen om gezonder te willen leven.

Fysiek
    • Verhoogde vitaliteit
    • Verhoogde weerstand en zelfherstellend vermogen
    • Verminderde ontstekingsreacties
    • Natuurlijke ontgifting van het lichaam
    • Betere slaap 
    • Constante energie
    • Minder krampen
    • Minder opgeblazen gevoel
    • Minder kwetsuren
Mentaal
    • Een heldere en scherpe geest
    • Hogere stressbestendigheid
    • Minder opgejaagd gevoel
    • Hogere efficiëntie
    • Minder hoofdpijn
    • Hoger bewustzijn

Uiterlijk
    • Verjonging
    • Herstel natuurlijk gewicht
    • Mooiere huid, haar en nagels

In het tweede deel van het boek lees je hoe al het bovenstaande in relatie staat tot voeding en levensstijl. Kennis is macht, of eigenlijk: kennis is kracht. Als je weet waarom het nodig is om goed te eten, dan wordt het steeds makkelijker om goede keuzes te maken. En wanneer je minder goede keuzes maakt weet je hoe je deze kunt uitbalanceren.

2. Basisprincipes

Om balans te krijgen, zijn een aantal basisprincipes essentieel.

  • Goede voedingsstoffen binnenkrijgen
  • Optimaliseren van spijsvertering en stofwisseling
  • Balansen herstellen 
      • hormoonbalans
      • zuur-basebalans
      • bloedsuikerspiegel
      • immuunsysteem
      • darmflora
      • gezond gewicht
  • Belasting verlagen, prikkelende stoffen vermijden
  • Volgens de richtlijnen:
      • Makkelijk
      • Snel
      • Smakelijk
      • Verzadiging
      • Voldoende eiwitten
      • Veganistisch
      • Biologisch

3. Mindset

We houden het graag relaxed, dat is wel zo prettig voor iedereen. Niemand wordt er blij van als je uit balans en hongerig bent omdat je niet goed eet. Jij niet en je omgeving niet…

Bepaal zelf de regels. Kijk wat voor jou werkt. Kies die onderdelen die  in jouw leven passen en doe er je voordeel mee.

Hoe het boek in elkaar steekt

Het boek is opgedeeld in twee delen, zie onderstaand alle hoofdstukken.

Deel 1 – Aan de Slag

1. Om te beginnen

Begin hier, raap je motivatie en mindset bij elkaar om aan de slag te gaan.

      • Inleiding
      • Waarom zou je
      • Basisprincipes
      • Mindset
      • Achtergrond

2. Voedingspatroon en levensstijl

Alles basiskennis om naar eigen smaak jouw voedingspatroon samen te stellen.

      • Basismenu
      • Voedingsgroepen
      • Keuzemenu
      • Basisrichtlijnen
      • Makkelijk & Snel  maaltijden maken
      • Lekker preppen  wat kun je makkelijk voorbereiden en bewaren?
      • Hoe serieus?  verschillende levels
      • Productenselectie alle producten op een rij
      • Basisgroenten basiscollectie
      • Levensstijl 
      • Stress laat het los
      • Slapen

3. In de Keuken

Super praktisch, alles wat je moet weten om lekker eten te maken.

      • Smaak
      • Kruiden & Specerijen
      • Ontbijt
      • Sappen & Smoothies
      • Soep
      • Salade
      • Groentegerechten
      • Hartige snacks
      • Spreads & Dips
      • Kitcherie & Dahl
      • Super Sandwich
      • Zoete traktaties
      • Sauzen
      • Dranken

Deel 2 – Goed te Weten

4. Voedingsstoffen

De basiskennis om te begrijpen waar onze voeding uit bestaat en hoe zich dat vertaalt naar het lichaam.

      • Supervoed jezelf
      • Koolhydraten
      • Eiwitten
      • Vetten
      • Micronutriënten vitaminen en mineralen
      • Fytonutriënten – plantenchemicaliën
      • Fruit
      • Enzymen
      • Vezels
      • Vocht
      • Cafeïne
      • Alcohol
      • Anti-nutriënten

5. Spijsvertering & Stofwisseling

De belangrijkste punten van aandacht voor het creëren van balans in spijsvertering & stofwisseling

      • Lever
      • Slijmvlies
      • Verzuring
      • Darmflora
      • Ontstekingen
      • Voedselcombinaties
      • Hormonen & Neurotransmitters
      • Bloedsuikerspiegel

6. Gezond Gewicht

Veel tips en strategieën voor afvallen, aankomen, bewegen, detoxen etc.

      • Lichaamscompositie – samenstelling van het lichaam
      • In/Uit – basisprincipes van macro’s en calorieën
      • Beweging
      • Afvallen vet verliezen
      • Aankomen van gezond gewicht
      • Detox zuiver eten
      • Maaltijdfrequentie – intermitted fasting

Eet krachtvoer, beweeg regelmatig en daag jezelf af en toe uit. Rust uit en ontspan voldoende.

 

Gun jezelf vooral de tijd. Dat is misschien wel de grootste luxe die we hebben.

  • Het Boek
    34,-
    • Je ontvangt het boek.
    • Binnen een paar dagen in huis.
    • Gelijk aan de slag!
  • Aan de Slag
    174,-

    .

    Je ontvangt het boek en persoonlijke begeleiding door Laura. Persoonlijke begeleiding bestaat uit:
    • Analyse van je huidige voedingspatroon en levensstijl aan de hand van een intake-formulier
    • 1 consult van 45 minuten waarin we alles uitgebreid doornemen
    • Samenvatting per mail
    • 1 vervolgconsult van 30 minuten
    • Mogelijkheid tot emailcontact achteraf als je nog vragen hebt
      Consulten vinden plaats via videobellen.   Het is mogelijk om vooraf telefonisch contact te hebben als je eerst even kennis wilt maken en om te zien of deze aanpak de juiste is voor jou.

Over mij

Dit boek bevat alle informatie die ik graag in één boek had willen zien toen ik het nodig had. Het is een verzameling van alle kennis die mij heeft geholpen om blijvend te veranderen. 

Mijn wens is om met dit boek mensen te helpen in hun eigen kracht te staan. 

Ik woog meerdere malen veel te zwaar. Ruim 100 kilo, 30 kilo zwaarder dan nu.

Overgewicht en stemmingswisselingen waren voor langere periodes in mijn leven, vanaf mijn tienertijd tot halverwege mijn twintiger jaren. Ik zat niet lekker in mijn vel, lichamelijk en geestelijk. Uiteindelijk ging rond mijn 25e het roer om.

Hoe kom je tot 100 kilo?

Ik at gewoon iets te vaak, iets te veel en op de verkeerde momenten. Daarbij bewoog ik onvoldoende. Ook zat ik sowieso veel minder goed in mijn vel, maar dat negeerde ik. Ik had die lagere standaard gewoon geaccepteerd en bleef erbij. Nietsvermoedend, of eigenlijk gewoon de waarheid niet willen zien, kroop er kilo voor kilo bij. Dit is drie keer gebeurd.

Een goed overlevingsmechanisme

Door te eten hoefde ik niet te voelen. En als ik me rot voelde vanwege mijn gewicht, dan was er altijd nog eten. Daarbij komt ook dat ik, door de genen, gewoon makkelijk gewicht aankom. Eigenlijk getuigt dat van een goed overlevingsmechanisme. In de geschiedenis zou ik goed de hongerwinter doorkomen. Goed eten als het er is en dan lekker opslaan voor tijden dat er minder is.

Wat was het kantelpunt?

Een sluimerend bewustzijn. Je weet dat er iets anders moet. Goede voornemens een keer op keer genegeerd. Tot het punt dat je weet: “Nu is het genoeg. Ik kies voor een hoge kwaliteit van leven. Ik kies voor mijn gezondheid.”

Ik kwam tot het besef dat als ik blijvende gezonde verandering wilde aanbrengen voor een lichaam en geest, ik zou moeten weten hoe de vork in de steel zit.

Ik heb altijd al een interesse gehad in de werking van lichaam en geest, dus door de loop der jaren had ik al best wat informatie bij elkaar verzameld. Ik begon met een strenge periode van detoxen en zuiver eten. Maakte een basisvoedingspatroon waar ik altijd op terug kon vallen. Van tijd tot tijd verviel ik gerust nog in oude patronen en steeds weer herpakte mezelf tot ik een gezond gewicht had bereikt.

Door die tijd heen ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in yoga en meditatie en dit heeft mij ondersteund in het doorzetten van de verandering.

En toen wilde ik andere mensen helpen

Door de goede resultaten kwamen mensen naar mij toe voor advies. In 2014 ging ik een studie doen om echt goed te leren hoe het in elkaar steekt en anderen te kunnen helpen. Toen ik mensen persoonlijk ging begeleiden kwam ik erachter dat voor blijvende verandering een bepaalde basiskennis nodig is. Ik begon met wat dingen op papier te zetten en dat groeide uit tot deze collectie aan informatie. Digitaal deze informatie delen voldeed niet meer en zo is het boek ‘Goed Gevoed’ ontstaan.

Waar is de informatie op gebaseerd? 

Dit geheel is een samenstelling van vele methoden die ik door de jaren heen heb gevolgd. De dingen die ik heb uitgeprobeerd en waarvan ik merkte dat deze nuttig waren voor mij en mijn basisprincipes. Al het andere liet ik los. Zo ontstond er een eigen creatie. De basisprincipes zijn gegrond in de natuurvoedingsleer, yoga en ayurveda. 

Door de latere studies in natuurvoeding en ayurveda leerde ik het toegankelijk te maken voor verschillende soorten klanten. Daarom zal je door dit boek makkelijk jouw weg kunnen vinden.

Contact Laura

info@lauradelaat.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang inspiratie en updates

 

Voordelen

Effecten van een gezonde balans in voeding en levensstijl

ENERGIEHERSTEL

Meer constante energie gedurende de dag.

SLANK EN STERK

Herstel van je natuurlijke gewicht.

ZELFHERSTELLEND VERMOGEN EN WEERSTAND

Ondersteunen van de natuurlijke kracht om zelf te herstellen en het immuunsysteem te versterken.

KRACHT EN UITHOUDINGSVERMOGEN

Conditie en spierkracht verbeteren.

HERSTEL VAN WEEFSELS

Sterke botten, glanzend haar, een mooie huid en sterke nagels.

BETER SLAPEN

‘s Avonds goed kunnen inslapen en ‘s morgens vol energie opstaan.

MENTALE BALANS

Evenwichtige gemoedstoestand gedurende de dag en de maand.

0